Friday, May 27, 2011

Entah

Last week, lepas attend wedding member dekat KL,
sempat la jugak mengambil sedikit masa untuk hang out kat 1 Utama.
Bukan cerita pasal 1 Utama yang menyebabkan aku post nie,
tapi kisah mengenai seorang rakan, Azree Yahya (ambik kau, aku siap boldkan lagi nama kau!) yang telah mengemukakan soalan KBKK sewaktu dalam kereta.

Watak dan perwatakan:

1. Azree Yahya, orang yang tiba-tibe mengemukakan soalan
2. Anuar Ridzuan, orang yang counter attack balik soalan Azree
3. Aku, selaku driver yang kusyuk memandu
4. Syamin Yusof, watak sampingan

Plot bermula apabila Azree Yahya dengan tidak semena-mena memecah kesunyian kereta dengan bertanya soalan kepada Anuar Ridzuan (conversation tuh lebih kurang macam nie la, aku pun tak ingat exact ayat yang digunakan time tuh),

"Anuar, kau rasa kau mampu ke dapat gaji sampai seploh ribu, lima belas ribu, doploh ribu sebulan??"

Tiba-tiba aku menyampuk,

"Boleh jer Azree, hasil yang kau dapat tuh kan selalunya based on usaha yang kau buat. So kalau ko berusaha, boleh jer dapat seploh ribu tuh"

Pastu, Syamin mencelah,

"Hah, dengar tuh Azree"

Lepas beberapa minit berlalu, barulah Anuar bukak mulut,

"Hah, jom kita buat sesi kaunseling..."

Sesi kaunseling start dengan Anuar counter attack soalan Azree,

"Kenapa kau rasa kau layak dapat gaji seploh ribu weyh?? Apa ciri-ciri yang kau ada?? Ce cite.. Ce cite... (tapi aku rasa part ce cite.. ce cite tuh aku yang cakap rasanya)"

Then, Azree persoalkan,

"Kenapa seploh ribu jer weyh.. Kenapa bukan lima belas atau doploh ribu ker??"
(ambitious giler, start-start nak terus dapat lima belas ribu sebulan kan...)

Jawab Anuar,

"Ye la, start dengan seploh ribu la dulu sebulan"

Baru Azree bagi jawapan,

"Sebab aku ade talent (ye ke azree cakap die ade talent weyh??), aku creative..."

Okay, agak meyakinkan la jugak jawapan yang diberikan oleh Azree sebenarnya.. At least, dia takde lah teragak-agak nak jawap soalan tuh kan... Macam sesetengah orang, selalu jer komplain pasal itu la, ini la... Tapi bila kita counter attack dengan soalan berkaitan benda yang dikomplain tuh, macam-macam la alasan yang diberikan... Dalam kes nie, sila sentiasa berasa confident dengan diri sendiri sepertimana Azree Yahya confident dengan jawapan yang diberikan.. Walaupun jawapan tuh agak cliché untuk sesuatu yang berharga seploh ribu sebulan...

Hurmmmm, apa tujuan sebenar aku cerita nie pun aku tak tau, sebab time tuh memang ah dalam kepala aku memang boleh jadik entry nie (konon).. Tapi bila dah start menaip, muncul lak soalan, APE KEJADAHNYA AKU BUAT ENTRY PASAL BENDA ALAH NIE... SEDANGKAN TAKDE APA YANG MENARIK PUN SEBENARNYA DENGAN JAWAPAN AZREE TUH... KANNN...

5 comments:

andre said...

nice!

Izuan Idris said...

owh lupa la weyh aku nak link ke fb or blog ko ;P

Nadiah Abdah said...

salam..buat entri pasal aku lak la..hehe

Izuan Idris said...

nak ke?? boleh.. sebab citer pasal kite g interview dulu masih tersemat dalam kepala nie.. hahah

Nadiah Abdah said...

haha..boleh aje..blh aku link blog ko ke blog aku skali..hehe..lawak seh kjadian itu

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails